Volvo 764 Turbo Intercooler
1988

Tyck till i Gästboken

Tillbaka

 


20080112

Historia :
Bilen köptes februari 2008 i Göteborg

Nuvarande planer för bilen :
Byte av insprutning till Megasquirt MS1. Störe turbo och intercooler.
Komplettering med krängningshämmare och coilovers bak.

Styrsystem :
Original LH2.2 Blir till salu (Fördelarstyrt sprut)

Motor :
Original 115 kw
Original B230F
K block och 531 topp med VX3 kam
940 grenrör och 16T7 Turbo 3 tum kommer när pengar blir över.
China IC på 600x400x100

Chassi:
Bilstien Sprint fram och Sport bak
Allt PowerFlex fram och original bak. Specialinfästning i dämparen.
24mm krängningshämmare fram.

Bilen är lättade 145 Kg på pappret och mer ska bort.
Kommer riva ur original motorhärvan och ersätta med MS härva.

Bromsar :
Tarox slitsade skivor fram och Tarox belägg fram och bak Slitsade originalskivor bak.
Stålomspunna slangar runtom och Race bromsvätska.

Bilder :


20110821 Byggde en redig hylla längs väggen :)


20110821 Det fanns kvar en arbetsbänk vid husköpet med 5mm stål plåt som skiva, svarar bra. Samt byggt en kraftig hylla för topplock och block o.s.v.


20110821 Nu finns det gott om plats framför bilen att meka och serva andra bilar och mojänger.


20110114 Då har bror och jag skottat fram bilen och kört in den i mitt nya garage på vår nya adress. Gött att ta en kaffe å gå ut till garget :D


20100606 Lite svart inredning monterad för lite original styling.


20100606 Elfläckt monterad istället för den vanliga hö fläkten.


20100329 Byte av topp pågår temporärtoppen ska ersättas.


20090712 Rätt höjd och stuk.


20091001 Back on the track, Blanka å fina papper :)


20090920 konstiga hjulvinklar


20090904 Nya "Kumho ECSTA SPT" runt om, slitsade bromskivor samt tarox belägg bak monterade blev dagens arbete.


20090731 Bild på bilen samt den nya familje kombin.


20090712 Bilen passerade även 21000 mil


20090712 Morgondagen pärlar sig vackert.


20090712 Ny rubbad och vaxad.


20090712 Här kör Sören bakluckan, äkta rekondare.


20090623 Nu är fjädrarna bytta igen och Lesjöfors fram hård och trög, och original back mjuk men ej gungig. Å så väldigt bra nivå.


20090618 Nere på marken men med fel fjädrar. alldeles för låg och mjuk i bak.


20090618 Modifierad dämpare för att passa multilinken. Snedborrade övre infästning.


20090618 Nya hemmagjorda nedrebussningar.


20090615 Påbörjad rostlagning.


20090609 En uppsättning 16 tummare att ha på bilen, dom andra var lite tråkiga.


20090608 Bromsar monterade, ska nog få stopp på bilen.


20090606 Manuella backspeglar och aluminium huv.


20090604 Okena har fått sig lite färg med


20090602 med lite tid över kan man alltid måla lite grann.


20090602 nytt bromsrör och stålomspunnen bromsslang.


20090602 nya ställskruvar monterade.


20090602 nytt bromsrör och stålomspunnen bromsslang.


20090515 monterat plast på krängningshämmarstagen och köpt bustningsmatrial till bakvagnen å testa med samt justerskruvar till toe och camber.


20090507 Dämparen monterad och ABS givaren kollad, inväntar fjädrar.


20090507 Nu sitter dom på plats och inväntar fjäderbenet.


20090428 Dagens Arbete Polyrutanbussningar och justerbara momentstag.


20090426 Motor och drivlina klar, bara hälla i olja och vatten och starta.


20080413 Snart är motorutrymmet klart.


20090320 Då vilar den åter i en ny bil, hoppas den kommer fungera bra.


20090320 Klockren växellådslyft från Blå skylten.


20090313 Då var den inredd med sletna gamla stolar, men dom är lättare :)


20090311 Plåtar i svetsade för att inte få batteriet i ryggen om det skulle lossna + färg.


20090311 då ar det färdigmålat.


20090301 Här ska motorn stå. Äntligen påbörjad montering.


20090301 Var tvungen att svetsa på förstärkningar pga. rostangrep på båda sidor. 740 sjuke.


20090301 Klar med dörrarna bara baksätet kvar.


20090219 Dörrarna kommer att målas matt svarta.


20090219


20090214 Så blev det med det bantade värmepacketet.


20090214 Inredning klar förutom sätena och en ratt.


20080202 första lagret färg på bilen.


20090121 Självporträtt på självaste meken.


20090121 Inne i bilen blir det lite mer finnish på svetsandet.


20090117 Nu har rostlagningen påbörjats på allvar.


20090117 En donator bil till, stolarna ska tas u denna och lite andra grejer.


20081230 Mer grejer.


20081125 Nya grejer inköpt. Plast, bromsar och dämpare plus lite annat.


20081123 Påbörjat egenombyggda lättade värmepaketet.


20081121 Justerbara momentstag inhandlade :D


20081119 Nya Framdekalen attrappen så bred den får vara enligt lagen. ca:12-13cm


20081113 Det ska bli intressant om man kan få lite fason på dessa detaljer.


20081113 Nu är det inte mycket kvar i fram ;) , bara att börja svetsa upp.


20081030 The Eagle has landed, på pallbockar.


20081029 Nu är elen klar.


20081023 Tejpning och testning av elsystem efter bantningen.


20081017 en film säjer mer än tusen ord ;)


20081016 Cleen


20081011 Nu är kabel borttagning projektet startat, överbliven kabel till vänster.


20081008 Det blev allt lite asfalt. och då finns det fortfarande kvar att tabort.


20081008 Nu är all asfalt borta i förarutrymmet, inklusive dörrarna.


20081006 Ena sidan helt grundmålad. Finns rost skador som ska åtgärdas innan slut målning.


20081006 Rengjort med 1. rondel och roterande borste, 2. "Gasket Removel" och sedan 3. "Label off".


20080929 Nu är all asfalt skrapad förutom dörrar och koffort, har dessutom testa lite rengöring med maskin och målning.


20080928 Nästan klar med skrapningen


20080926 Ren och fin invändigt nu är det dags att skrapa afaltsmattor ;)


20080923 Airbagen urkopplad och påbörjad rivning av intrumentbrädan.


20080923 vist ser det roligt ut ;)


20080918 Instrumentpanelen kommer att förbli kvar.


20080831 Klar för nersänkning.


20080821 Nu börjar motorn bli mer komplett igen. dok med fördelare och annan turbo så det blir smidigt att komma igång å köra igen. Sen måste jag byta svänghjul.


20080818 Ska bada spridarna i bensin så det löser upp geggan som blir efter E85.


20080818 Det var lite klenigt i toppen efter alldeles för fet blandning innan jag fick bra blandning.


20080817 Nystädat inför vintermekandet


20080816 Nya pedalstället och hydraulisk koppling.


20080729 En nygammal vän ska förhoppnings vis vara i sånt skicka att den fungerar i 760in tills 6an vill ner.


20080704 Har införskaffat mig en liten leksak som ska förenkla för mig lite gran.


20080521 Olla la laa :D


20080521 En bild säjer mer än 1000 ord ;)


20080606 Sen var det bara att riva ur.


20080527 Köpte mig 4 Dollys som ska underlätta i garaget.


20080515 Så här bra gick det en molnig dag från jobbet. Reglerventilen till varmvattnet som ECC styr gick av och bilen han kocka så bra att motorn stanna innan jag han svänga av E20


200804427 Bättrade på en parkeringsskada som hände strax innan jag köpte bilen.


20080414 Sen tvättades två fäljar med Mejers Fälgrent, man hostar och får lika mjuka händer som alovera så det tyder på att det är bra grejer ;)


20080414 I dag har jag bytt fram bromsoken till (nästan) nya, samt bytt bromsvätskan. I bak blåstes den gamla vätskan ur med tryckluft i fram var det ny i okena redan. ABS kransarna fick sig en genomkörning med då det har strulat lite gran.


20080115 Man måste vara med i rätt klubb ;)


20080112 764 TIC


20080112 Engelsk instrumentering, men ingen import.


20080112 Helt original inget skruvat på varken westgate eller avlastningsventilen :)

Tom annons plats
 

Tillbaka

Copyright 2007-2011 Klas Nordberg