Opel Ascona 2.0i Exclusive

Tyck till i Gästboken

Tillbaka

 


2005 september

Historia :
Införskaffade bilen april 2005. Den har gått på etanol i olika blandningar och även enbart etanol men det gick sådär. Konverterade med regulator och det blev bättre. Provade byta spridar och det fungerade sådär. Nästa år böt jag spridare igen och samtidigt bytte jag till en rejäl btr. Det fungerade mycket bra och inga ryck kändes.

Nuvarande planer för bilen :
Sen blev jag rätt less på bilen och köpte en Saab 9000 men det är en annan historia. Tänkte jag skulle trimma den lite och bl.a. installera megasquirt då Kaos hade installerade det på sin Volvo. Blev fascinerad och tänkte det ska jag också göra! Inhandlade Megasquirt och lödde ihop med Kaos hjälp. Det var jätteskojigt!! Och underbar känsla när vi testade med stimulator och programvaran. Har även planat toppen ca 2mm för att få högre kompression. Det är det jag har tänkt göra på Opeln. Om det ska bli värre än så skaffar jag en annan fräschare bil med bättre väghållning! Så framtida planer är alltså installera Megasquirt och mappa den och optimera och se vad som händer. Detta med en planad 2mm topp.

Skroten !!!

Jag och en kompis mappade bilen för att få den och gå jämt över hela varvtalsregistret. Sen när vi var nöjda med det så gav vi oss in på att köra magert på crusing på landsväg. Av nån olycklig omständighet vid ett visst varvtal blev det för magert och vid 5000 varv/min så gick en vevstake sönder. Orsaken är högt cylindetryck som bildas av den höga värmen som från mager blandning..

Några dagar senare fick jag tag i en begagnad likadan motor i Katrineholm. Några dagar senare var den installerad i Opeln igen. Jag blev ivrig på att ge mig ut och köra. Alldeles för ivrig drog jag iväg på en raksträcka och så gick en vevstake igen! Jag skulle ha sänkt tändmappen något eller ökat mängden soppa vid de kritiska området, men det var för sent. Efter denna händelse beslöt att jag mig för att lägga ner denna projektbil. Projektet harlärt mig en hel del. Det har varit kul med mappning för inställning av motor. Sen blev det som det blev två gånger om.. Och då kändes inte lusten stor att göra om det igen på Opeln. Men man fick lära sig väldigt mycket om styrning och bär med mig det i bagaget för framtida äventyr. Styrsystemet såldes sedan!

Motor :
Original förutom,
planat toppen ca 2mm

Styrsystem :
Megasquirt V3.0 MS1 processor, större spridare och progressiv BTR

Effekt :
Original 85 kw

Chassi / Bromsar :
Original

Bilder :


Här sitter vi och testar Megasquirten mot en simulator med datorn, under ihop lödningen.


Här är det klart för montering i aluminiumask.


Megasuirt, Klart :D


2007 september, Planad


2007 september, Motorn på väg ur


2007 november, Stolt mekaniker


2007 december, Alla behöver vi lite hjälp nu av webmastern själv ;)


2008-03-09 Bromsokena är renoverade
 


2008-03-10 Bromsarna luftade och hjulen har satts på. ;) :P


2008-03-10 Poserar framför bilen nöjd  ;) :P


2008-04-24 Snyggt förpackad bakom instruktionsboken.


2008-04-24 Checkar tomgången med megatune.


2008-04-24 Loggade under körning, väldigt bra hjälpmedel för felsökning.


2008-04-23 Nu börjar det bli nått tråtts allt.


20080712


20080712


200807


200807 STORT HÅL! :D :D


200807 Kolvtoppskada


200807 Se över lite vad som är paj


200807 Det blir ingen vidare kraft med hål i motorn ;)


200807 Ingen frisk kolvtopp längre.


200807 Nyligen installerat andre motorn och ska ut och köra

 

Tom annons plats

 

Tillbaka

Copyright 2007-2010 Klas Nordberg