Historia :
Införskaffade bilen april 2005. Den har gått på etanol i olika blandningar och även enbart etanol men det gick
sådär. Konverterade med regulator och det blev bättre. Provade byta spridar och det fungerade sådär. Nästa år böt
jag spridare igen och samtidigt bytte jag till en rejäl btr. Det fungerade mycket bra och inga ryck kändes.
Nuvarande planer för bilen :
Sen blev jag rätt less på bilen och köpte en Saab 9000 men det är en annan historia. Tänkte jag skulle trimma den
lite och bl.a. installera megasquirt då Kaos hade installerade det på sin Volvo. Blev
fascinerad och tänkte det
ska jag också göra! Inhandlade Megasquirt och lödde ihop med Kaos hjälp. Det var jätteskojigt!! Och underbar
känsla när vi testade med stimulator och programvaran.
Har även planat toppen ca 2mm för att få högre kompression. Det är det jag har tänkt göra på Opeln. Om det ska bli
värre än så skaffar jag en annan fräschare bil med bättre väghållning!
Så framtida planer är alltså installera Megasquirt och mappa den och optimera och se vad som händer. Detta med
en planad 2mm topp.
Skroten !!!
Jag och en kompis mappade bilen för att få den och gå
jämt över hela varvtalsregistret. Sen när vi var nöjda med det så gav vi oss
in på att köra magert på crusing på landsväg. Av nån olycklig omständighet
vid ett visst varvtal blev det för magert och vid 5000 varv/min så gick en
vevstake sönder. Orsaken är högt cylindetryck som bildas av den höga värmen
som från mager blandning..
Några dagar senare fick jag tag i en begagnad likadan motor i Katrineholm.
Några dagar senare var den installerad i Opeln igen. Jag blev ivrig på att
ge mig ut och köra. Alldeles för ivrig drog jag iväg på en raksträcka och så
gick en vevstake igen! Jag skulle ha sänkt tändmappen något eller ökat
mängden soppa vid de kritiska området, men det var för sent. Efter denna
händelse beslöt att jag mig för att lägga ner denna projektbil. Projektet
harlärt mig en hel del. Det har varit kul med mappning för inställning av
motor. Sen blev det som det blev två gånger om.. Och då kändes inte lusten
stor att göra om det igen på Opeln. Men man fick lära sig väldigt mycket om
styrning och bär med mig det i bagaget för framtida äventyr. Styrsystemet
såldes sedan!
Motor :
Original förutom,
planat toppen ca 2mm
Styrsystem :
Megasquirt V3.0 MS1 processor, större spridare
och progressiv BTR
Effekt :
Original 85 kw
Chassi / Bromsar :
Original
Bilder :
Här sitter vi och testar Megasquirten mot en simulator med datorn, under
ihop lödningen.
Här är det klart för montering i aluminiumask.
Megasuirt, Klart :D
2007 september,
Planad
2007 september,
Motorn på väg ur
2007 november,
Stolt mekaniker
2007 december,
Alla behöver vi lite hjälp nu av webmastern själv ;)
2008-03-09
Bromsokena är renoverade
2008-03-10 Bromsarna luftade och hjulen har satts på. ;) :P
2008-03-10 Poserar framför bilen nöjd ;) :P
2008-04-24 Snyggt förpackad bakom instruktionsboken.
2008-04-24 Checkar tomgången med megatune.
2008-04-24 Loggade under körning, väldigt bra hjälpmedel för felsökning.
2008-04-23 Nu börjar det bli nått tråtts allt.
20080712
20080712
200807
200807 STORT HÅL! :D :D
200807 Kolvtoppskada
200807 Se över lite vad som är paj
200807 Det blir ingen vidare kraft med hål i motorn ;)
200807 Ingen frisk kolvtopp längre.
200807 Nyligen installerat andre motorn och ska ut och köra