RSport.se Guide

Tillbaka

 

Hur man byter till M90 från M46 med OD på en 740 tic

Först och främst jag tar inget ansvar för någonting utan detta är hur jag gjorde på min bil när M46an inte längre höll måttet.

Bilen :
Volvo 744 Turbo Intercooler, sen 87a

Inköpslista :
M90
Spakställ
Kardan
Lamell
Hydraulisk koppling (om du har vajer)
Växelådsbalk (om du ej har rätt)

Kostnad :
Den blir individuell för varje ombyggnad.

Historia:
Efter att ha kört sönder 2st M46OD lådor både med aluminium och järn kropp blev det uppenbart att detta inte är en bra framtida lösning och tankarna började fundera på en enkel och relativt bilig lösning för en växellåda som klarar runt 300 kusar och bra med vrid. Då fanns det 3 alternativ.. En Supra låda från Toyota, En BMW låda från stora 6an och En 940 M90 låda. Supra lådan klara mest effekt och sedan ligger dom biligare Bmw lådorna lika med m90. och Bmw lådorna måste moddas ganska mycket innan dom kan monteras. så då blev valet en M90 eftersom dom är bolt on i alla avseenden.

Tillväga gångs sätt :

Allt är igentligen bolt on men har du tummen mitt i handen kan det vara bra att ha en mer erfaren vän med dig när du mekar.

Eftersom jag redan hade rätt växellådsbalk (se bild 1). och enbart behövde Lådan, kardanen, spakstället och lamellen så var det bara att börja handla in grejer.

Bild 1


Växellåda Spakställ (ej rätt lamell)

Kardan med Hardyskiva från JB Bildemontering Kardanen renoverades i samma veva med nya knutkors och nytt stödlager.

Jag införskaffade även en renoverings sats för slavcylindern till kopplingen eftersom jag inte viste skicket. fördelen med att konvertera en tic är att dom redan har hydraulisk koppling som m90 behöver.

Jag var tvungen att förlänga ut kullan (3mm samma som 3 brickor) som gaffeln vilade på för att slipa förlänga tryckstången från cylindern (se bild).

Tryckstången nytillverkades i samma veva då den gamla såg lite tvivel aktig ut (se bild).

Gafflarna från både M90 och M46OD (m90 gaffel överst).

Damaskerna för gaffel genomföringen(m90 till vänster).

Bild på gaffeln monterad.

Eftersom det är bolt on oroade jag mig bara för växelspaken eftersom den vilar i karossen för att spaken inte ska dallra som på 240 eller 740 men detta löstes med en bokad plåtbit "u-profil" som skruvades i dom bakre hålen för växelspaksdamasken.

och bussningarna från den gamla M46OD spakstället passade rätt ner i M90 spakstället.

Passade även på att förlänga spaken under kullan för tajtare lägen.. har fungerat bra.

Det andra problemet jag bemötte var att få tag i rätt lamell.. och till slut lyckade jag snoka rätt på en 228mm lamell som passade det djupa svänghjulet (Motronic elsystemet). den kommer ifrån ) 960 med 2.5litersmotor (tror jag) och har stumt lamell centrum då det antagligen har suttit på ett dubbelmasse svänghjul innan.

228mm lamell med stumt centrum då jag inte kunde använda det fjädrande, har fungerat väldig bra, men låter som sinter lamell.

Sen var det bara centrera lamellen lyfta ditt den tyngre och manligare lådan skruva ihop allt i omvänd ordning mot nertagningen av M46OD lådan och testa..

Slutsats :
Jag är klart nöjd med bytet då den inte har havererat än. och jag har kört mycket mer agresift i år än förra året. dock en "varning" växellägena stämmer inte mot M46 backen ligger på höger sida Very Happy

Klas

-------------------------------------------------------------------------------

Denna olja motsvarar Volvos rekommendationer och har fungerat hela 2006 än lite dyr men ok. Köpt på mekonomen.



Enda bilden jag hittade på spackstället monterat..

 

Tom annons plats
 

Tillbaka

Copyright 2007-2010 Klas Nordberg